Svensk bio

Tonsättaren Katarina Leyman kommer ursprungligen från ön Orust i Bohuslän men lever och verkar nu i Stockholm. Under 6 år studerade hon i Boston, USA, där hon tog en masterexamen i komposition vid New England Conservatory of Music 1995, dessförinnan tog hon en dubbel kandidatexamen i komposition och filmmusikkomposition vid Berklee College of Music 1993. Under åren 2000-2005 studerade hon komposition och musikteoripedagogik vid Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. 

 

Färg och struktur, form och rörelse är ofta utgångsläge för och formskapande element i Katarinas musik. Idéer till kompositioner kan väckas av olika naturfenomen såsom fiskars rörelser i stim, DNA-kedjor, vattenmolekyler, moln, vulkanisk verksamhet... Under några år ägnade hon sig åt målning och skulptur och studerade vid olika förberedande konstskolor i Stockholm. 

 

Hennes musik har framförts i stora delar av Europa, i USA, Sydamerika och Ryssland, bland annat vid olika musikfestivaler såsom Östersjöfestivalen 2010, ISCM World New Music Days Zagreb 2011 och Nordic Music Days Reykjavik 2011, Brassfestivalen Signal Gävle 2014, Saxå kammarmusikfestival 2015, Sound of Stockholm 2016. Orkestermusiken har framförts av orkestrar som Stockholmsfilharmonikerna, Radiosymfonikerna, Göteborgssymfonikerna, Norrlandsoperans symfoniorkester, Gävles symfoniorkester, Wermlandsoperans orkester samt Västerås sinfonietta, ledda av dirigenter såsom Sakari Oramo, Santtu-Matias Rouvali, Esa-Pekka Salonen, Paul Mägi, Simon Crawford Phillips, Andrew Manze, Martin Yates, Michael Bartosch, Glen Mossop, Jaime Martín, Daniel Cohen, Stefan Asbury, Damian Iorio, Rumon Gamba, Joana Carneiro and Luca Pfaff. Orkestermusiken har hörts i de flesta svenska konserthusen samt internationellt i Hamburgs Elbphilharmonie, konserthusen i Köln, Zagreb och St. Petersburg samt i Reykjaviks Harpa. 

 

Katarina är Västerås sinfoniettas hustonsättare under säsongen 2022/2023 då tre orkesterverk kommer att framföras varav ett uruppförande, en violakonsert. Undulating Blue, ett beställningsverk för Sveriges Radios Symfoniorkester, uruppfördes i Berwaldhallen 2019 och nominerades till Musikförläggarnas pris samma år. Under åren 2012 till 2015 var hon Norrlandsoperans symfoniorkesters hustonsättare. I uppdraget ingick bland annat fyra beställningsverk: Concerto for Orchestra: An Odyssey; Clarinet Concerto: Verdure som nominerades till Musikförläggarnas pris 2015; Roller Coaster: Super 8, för Norrlandsoperans projekt Beethoven & Beyond under Kulturhuvudstadsåret i Umeå 2014; samt Transient Skies, ett storskaligt orkesterverk i fyra satser, som nominerades till Musikförläggarnas pris 2013. 2014 vann orkesterverket King of Clouds andra pris i ”den Åttonde ryska kompositionstävlingen i Andrey Petrovs minne”, St. Petersburg. 

 

Katarina arbetar ofta i nära samarbete med olika musiker och ensembler i olika kammarmusikprojekt. Kammarmusikrepertoaren består av verk för både soloinstrument och ensembler av olika format.

2019 gavs Vattenklanger, den första egna porträttskivan med delar av hennes kammarmusik, ut. Under säsongen 2017/18 framfördes Tales of Lost Times för solo viola i 17 större europeiska konserthus, verket var beställd av Konserthuset Stockholm och ECHO (European Concert Hall Organisation) för ECHO Rising Star.

 

Genombrottsverket Solar Flares, ett beställningsverk av SR Berwaldhallen, uruppfördes under Östersjöfestivalen 2010.